Laatste trainingsdag en feestje - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marissa-Mariette - WaarBenJij.nu Laatste trainingsdag en feestje - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marissa-Mariette - WaarBenJij.nu

Laatste trainingsdag en feestje

27 Augustus 2016 | Kenia, Nairobi

Vrijdag is het de laatste keer dat de jongeren bij ons in het appartement komen voor de trainingen. Het is weer een leerzame en gezellige dag. In de pauze worden er deze keer extra foto’s gemaakt. Iedereen wil nog even met ons op de foto en uiteindelijk maken we nog een groepsfoto. Ondanks dat het niet de laatste dag is dat wij elkaar zien wordt er toch uitbundig door een ieder gezwaaid wanneer ze de poort uit lopen, op weg naar huis.
Vandaag (zaterdag) worden we opgehaald en gaan we naar het huis waar de kinderen wonen. We houden vandaag een sportdag. Vooraf werd ons duidelijk dat we gingen voetballen en dachten wij dat we ook in de basis zouden staan. Toen we aankwamen stond het hele team al opgesteld, bleek er ook een ander team te zijn en werden wij naar de ‘bank’ verwezen. Waarbij de bank ongeveer gelijk is aan een gootje. Geen probleem voor ons om daar plaats te nemen, aangezien we niet echt sterspelers zijn. Wij zijn meer van het aanmoedigen! Na een goed gespeelde wedstrijd heeft ons team helaas verloren… Het voetbalveld ziet er overigens iets anders uit dan bij ons. Het is een stuk zandland, waarop de lijnen nauwelijks te zien zijn en waarop erg veel steentjes verspreid over het veld liggen. Een sliding maken of een mooi uitgevoerde schwalbe zit er niet in, want dan ligt je been meteen half open.
Voordat wij naar het sportveld gingen hadden Mariëtte en ik vlaggetjes en ballonnen in het huis achtergelaten. Toen wij terug kwamen hadden de meiden het huis prachtig versierd. Wat een feestelijke binnenkomer was dit!!
Wanneer iedereen weer in het huis is halen wij de stickervellen uit de tas en een aantal knuffeltjes. Dit maakt het feest nog vrolijker! Binnen de kortste keren zit iedereen helemaal onder de stickers en ook wij worden volgeplakt. Wanneer alle stickers op zijn is het tijd om te dansen. Vooral de jongere kinderen vinden het leuk om te dansen, maar uiteraard laten wij ook onze beste dansmoves zien. En uiteindelijk komen er steeds meer jongeren mee dansen.
Halverwege de middag komt het feestmaal op tafel: spaghetti, rijst, chapati, kip of vlees en spinazie. En wat natuurlijk niet kan ontbreken bij een feestmaal is een flesje frisdrank. Dit is voor de jongeren echt een feestje, omdat zij dit niet vaak krijgen. Tot onze schrik worden de flesjes meestal geopend met de tanden… of met behulp van de tafelrand, voor beide niet zo goed lijkt ons.
Na het eten krijg ik van Lilly les in hoe ik chapati moet maken. Dus nu weet ik hoe ik het moet maken; ik word nog een echte afrikaanse kok!
Op de terugweg naar huis was het heel druk op de weg. Ik blijf me verbazen hoe het hier er aan toe gaat in het verkeer. Door de drukte mochten we de andere kant van de rotonde over en dan nog even een stukje over de middenberm en dan ben je weer op de goede weg.
Tjaa, bij ons toch echt even wat anders en meer geordend.
Morgen is het dan echt onze laatste dag hier in Kenia. In de ochtend hebben wij een kerkdienst en in de middag gaan we een quiz doen over alle onderwerpen die de afgelopen weken besproken zijn. Morgenavond gaan we naar het vliegveld, waarop wij ‘s nachts weer naar Nederland zullen vliegen en maandagochtend vroeg in de morgen weer thuis arriveren.
Tot snel allemaal!!

• 27 Augustus 2016 - 23:32

Dik:

Jullie zijn weer leuk en goed bezig. Ben benieuwd naar je Afrikaanse kookkunsten. Maak er nog een gezellige laatste dag van! En ik wens jullie een goede en vlotte terugreis. Tot gauw!

• 28 Augustus 2016 - 00:22

Ineke :

Een echt Holland house in Nairobi prachtig versierd. De foto s spreken voor zich wat een enorme gezellige boel echt genieten zeg. Morgen laatste dag dus ik.hoop dat jullie nog een hele.mooie dag hebben. Gezien al de.vorige verslagen en foto s komt dat absoluut goed. Een veilige terugreis daarna en Marissa wanneer kom je koken

• 28 Augustus 2016 - 07:10

Wilma:

Gelukkig mochten jullie in de goot zitten en kijken naar het voetballen. Heerlijk zo'n feest erachteraan met eten, drinken en dansen. Erg leuk dat de oudste jongeren er ook waren, die nu zelfstandig zijn en een gezin hebben. Echt genieten van de verhalen en de foto's. Fijn dat we jullie morgen weer zien en alle verhalen kunnen horen, voordat wij vertrekken naar Oeganda. Geniet van deze laatste dag met de kinderen en een goede reis terug!

• 28 Augustus 2016 - 10:27

Jan:

We zien met belangstelling uit naar een afrikaans eet-cafe' in Hoogeveen.

• 28 Augustus 2016 - 18:26

Henk:

Veel beter om in de goot te zitten dan erin te liggen! Deze kinderen en jonge mensen hebben er al heel vroeg in gelegen. Maar hebben nu ook kans op een behoorlijk leven en een goede toekomstkans vanwege ieder die hen helpt vanuit Nederland. Wat hebben jullie het goed gedaan. En wat doet het hen goed. Ondertussen weten ze precies wat corruptie is, wat de gevolgen ervan zijn en hoe het te herkennen en uit te bannen is. Ze zijn het net als wij gaan haten, en misschien is dat nog wel het allerbeste wat ze momenteel van ons uit Hoogeveen meekrijgen. En ondertussen laten ze zien dat ze hebben genoten van jullie en van wat jullie hen hebben geleerd...

• 28 Augustus 2016 - 18:49

Elise:

Tot gauw!!!!!

• 28 Augustus 2016 - 21:56

Jeanet:

Wat weer een mooi verslag en mooie foto's! En wat een gezellige boel. Een veilige vlucht terug en tot gauw.

• 29 Augustus 2016 - 11:05

Gerja:

Dames, wat weer een mooie belevenissen en wat een prachtig eindfeest. Geweldig! Ook mooi dat jullie straks weer onder ons zijn. Tot snel :-*